Zweden dag 18: hej då! Back in Denmark again

16 augustus 2023 - Aabenraa, Denemarken

Om te beginnen: we zijn op een fantastische logeerboerderij in Denemarken beland. Ik wilde eigenlijk vandaag geen foto's meer plaatsen, omdat het geen Zweden meer is, maar ik doe het toch:

Bremsmaj - spelen op de boerderij

Twee kittens en een paar boerderijpoezen stelen hier de show en vooral de mannen zijn er niet bij weg te slaan (oké, die ene kitten is wel echt heel schattig en zoekt mij ook steeds op!).

Zo schattig!!Even bij Aaron kroelen

Terug naar Zweden. Ik wilde vooral even terugkijken op de do's en don'ts, de plussen en minnen. Voor als degenen die dit lezen ook overwegen een reis als de onze te doen.

- vliegreis: hoeft niet per se. Zorgde wel voor een relaxte chauffeur die alles op zijn gemakkie en eigen tempo kon doen.

- stuga: ja! Maar niet de hele reis. Dit was precies goed. Bij de hotels misten we het buiten zijn, het vriendjes maken voor Aaron.

- hotels: let goed op de locatie! In Eslöv zijn bv. twee hotels. Wij hadden een redelijk luxe, waar ook zakenmensen komen. Het andere hotel zat echt achteraf. Was wel goedkoper. Voor één nachtje wellicht een optie

- regen: tja, hoort erbij. Neem waterdichte (wandel)schoenen mee en zorg voor goede regenkleding. En ga gewoon op pad , doen wat je gepland had. Buienradar en Accuweather waren niet heel betrouwbaar.

- muggen: ga niet het bos in zonder je helemaal ingespoten te hebben (vergeet enkels en nek niet). Wij hadden Jungle Formula, Aaron iets van Azaron met 6% deet. Loratedin antihistamine (anti-allergiepillen, gewoon bij apotheek) zijn geen overbodige luxe. Als je een allergische reactie krijgt, ben je na 3 dagen weer jeukvrij en is de zwelling nagenoeg weg.

- spullen: beperk het speelgoed. Een bal en tennisrackets is voldoende buitenspeelgoed. En een opvouwbare step is handig. Een koffertje/kratje vol=vol. Aaron heeft in de auto alleen maar met zijn koffer met Pokemon en B gespeeld. Voor de regenachtige dagen zijn spellen wel leuk. Ieder vakantiepark heeft in meer of mindere mate iets voor kinderen. Ze vermaken zich wel.

- spullen (2): we waren blij met de dakkoffer. Daar zaten de drijfvesten voor de kano in, de drie slaapzakken en reislakens, de visspullen, de waszak, parasol. Hij was lang maar smal, want de kano wilden we ook mee en die moest er dus naast passen. Niet zoveel gebruikt als we wilden, maar blij dat 'ie mee was.

-spullen (3): we hadden best wat makkelijk eten meegenomen van huis (half Unox assortiment, wat flessen drinken, blikjes groenten). Thee, koffie, pannenkoekmix, wat kruiden, smeerbaar broodbeleg, kleine pakjes cornflakes enz. Maar ook waspods en vaatwastabletten. Verse dingen kochten we in de supermarkt hier, maar wel nadenken! Als we de volgende dag 4 uur gaan rijden, kunnen we bv. de boter, melk en het beleg niet meenemen.

- slim inpakken: want je neemt al snel teveel mee. Wij hadden alledrie een tas/koffer met kleding. Daar zat voor 8-10 dagen schone kleding in. Bedacht waar en wanneer we gaan wassen. Let op: op campings/vakantieparken moet je meestal reserveren voor de wasmachine. Neem dus je eigen waspods mee!

Als we ergens maar één nachtje bleven, pakten we onze kleding voor de volgende dag samen in een vacuümzak in. Dat scheelde weer drie tassen.

En er was de 'wastas' (niet te verwarren met de waszak, voor vuile kleding). Een kleine sporttas met drie plastic tassen: 1 voor Aaron, 1 voor Johan, 1 voor mij. Verder zat daar mijn föhn in, medicijnen, de microvezelhanddoeken en nog een tas gezamenlijk verzorgingsspul (anti-mug, prikweg, enz.)

-douchen op de camping: ook hier geldt : slim inpakken en goed plannen. 4 minuten is kort, maar het is zeker mogelijk om je haren te wassen en goed uit te spoelen. Bij voorkeur niet tussen 19.00-21.00. Dan is het druk. Ik ging vaak pas rond 23.00, dan was er niemand en het water lekker warm!

- uitchecktijd camping/stuga/vakantiehuis/hotel: 11.00! En soms zelfs later! Ideaal, genoeg tijd om rustig op te starten, te eten en alles weer in te pakken.

- betalen: alles kan met pin, alleen betaald parkeren met creditcard of een app. Omrekenen blijft lastig, gewoon via Google doen als je het echt wil weten.

- het Zweeds: klinkt prachtig, maar begrijp er helemaal niks van! Als je iets wil lezen, bv. In een museum of de gebruiksaanwijzing van de wasmachine op de camping, kun je Google Lens gebruiken. Met de vertaalfunctie kun je een hele lap tekst of bv. een menukaart meteen laten vertalen. Veel gebruikt!

- er zijn veel openbare toiletten te vinden. Heel handig met kleine kinderen (en voor jezelf!). Bijna altijd gratis.

- kijk bij een rondreis wat past bij jou: hoe lang wil/kan je maximaal rijden? Wat voor accommodatie wil ik? Welke faciliteiten heb ik nodig? In welk gebied? Zoek vooral ook eens out of the box. Dat kan verrassend leuk uitpakken. In het hoogseizoen is het best te doen om niet vooruit te boeken. Maar dat paste wat minder bij ons. Een volgende keer zou ik het wel aandurven. Booking.com heeft veel, maar er zijn nog steeds plekken die je niet online vindt en die wel heel mooi of leuk blijken (omdat je er langs reed en een wafel hebt gegeten bijvoorbeeld!).

- elandparken zat: kies niet de meest toeristische (en tevens duurste). Zoek ook op de Zweedse benaming (älgpark)

- High Chaparral was duur, maar niet zo duur als Astrid Lindgrens Vårld. Daar in de buurt overnachten of bij de parken zelf is niet aan te raden. Erg duur en niet fantastisch. Al zou het voor je kind niet uitmaken.

- er zijn veel leuke en bijzondere snoepwinkels. We hebben helaas Grenna niet bezocht, maar vonden hun snoepjes wel in de snoepwinkel bij High Chaparral. En een snoepvliegtuig... Tja, leer Johan het Zweedse woord voor snoep en hij vindt het weer.

- Lidl en Ica zijn prima supermarkten. Bepaalde producten kunnen erg duur zijn (bv. groenten en fruit) en alcohol boven 3,5% moet je in een aparte drankwinkel kopen. Sigaretten worden bijna niet verkocht. Snuss is hier helemaal hip.

- hoe was het bijhouden van dit blog?

Een moment om op de dag terug te kijken en even stil te staan bij alle mooie herinneringen die we weer hebben gemaakt. Een vakantiepark of camping in Nederland is óók leuk. Maar de natuur die we hier hebben gezien op bepaalde plekken en de verwondering van Aaron over wat hij nu weer gevonden heeft is heel mooi. Dat was in Nederland niet gelukt!

1. Oma Jonny:
    17 augustus 2023
    Het is een mooie trip geweest voor jullie alle drie, zoveel gezien en gedaan ! Het meelezen en kijken is voor ons iedere keer weer gelukt en heel leuk geweest. Geniet nog eventjes 🏕
    Goeie reis naar huis
  2. Veronica Souer:
    18 augustus 2023
    Ik heb net jullie hele reis in één adem uitgelezen. Wat een heerlijke avonturen hebben jullie beleefd. Gezellige foto's die de lading dekten en de woorden in beelden omzetten.
    Bedankt voor het delen.
  3. Kate:
    19 augustus 2023
    Lovely toy museum - took me back too - especially the Trolls! Nice to read the end summary too - Aaron will certainly remember this trip and it was so different. Two words I didn’t get “stuga” en “snuss” ????? Otherwise got it all! Many thanks and safe trip home xx