Noorwegen dag 11: Oslo City Walk

11 augustus 2016 - Oslo, Noorwegen

Vandaag hebben we zo'n 6 uur gelopen en ongeveer 20-25 km afgelegd.

Begonnen bij het imposante gebouw van The Norwegian National Opera & Ballet.
Daarna langs het watertje Akkerselva omhoog gelopen. Je vergat soms even dat je in een wereldstad was, zo groen was het.

Vervolgens via Sofienbergparken de rivier over gestoken naar St. Hanshaugen (ook een park). Het was een flinke klim om daar te komen!

De volgende stop was - je raadt het nooit! - weer een park, Slottsparken. Midden in dit park bevindt zich het Koninklijk paleis. We hebben even naar de ijsberende wachter gekeken, maar hij deed verder geen trucjes.

Als laatste hebben we het Vigeland Sculpture Park bezocht. Hieronder wat info over het beeldenpark:

------------

Een van de populairste attracties in Oslo is het immense openluchtmuseum Vigeland dat ook bekend staat als het Frogner Park. Hier staan meer dan 200 beelden van de hand van Gustav Vigeland. In 1921 sloot de stad Oslo met Vigeland een contract: tegen overname van al zijn bestaande en nog uit te voeren werk kreeg hij een gratis huis en atelier. Dat huis is het rode bakstenen gebouw ten zuiden van het park dat nu dienst doet als museum. De meeste mensen bekijken de beelden in het park en gaan niet naar het museum. Toch is dat ook interessant, omdat het heel goed de ontwikkeling van Vigeland’s werk laat zien.

Voor zijn beelden maakte Vigeland vooral gebruik van graniet, brons en gietijzer. De meeste beelden staan langs een centrale laan en beelden de menselijke levensloop uit, van geboorte tot dood. In het midden staat een ruim 14 meter hoge pilaar waarin niet minder dan 121 figuren zijn uitgehouwen. Die figuren lijken in een steeds sneller tempo naar boven te kruipen. Wat Vigeland heeft bedoeld met dit werk is niet helemaal duidelijk. Het is gemaakt uit één brok graniet en het werd pas vlak voor Vigeland’s dood in 1943 voltooid. Rondom de monoliet staan 36 beeldengroepen die de levenscyclus uitbeelden.

Het oudste deel van het park is de fontein met daaromheen 20 bronzen beeldengroepen, combinaties van mensen en bomen. De boom is het symbool voor wedergeboorte en eeuwig leven.

Een ander heel bekend beeld is van een stampvoetend jongetje met gebalde vuisten. Het heet dan ook ‘Boos Jongetje’ of Sinnataggen in het Noors. In het Vigeland Museum kun je het eerste ontwerp zien en hoe het evolueerde tot het uiteindelijke beeldje.

Bron: cityspotters.com

-----------------

Zeker de moeite waard om dit park te bezoeken! Het was vandaag echter wel erg druk. Waarschijnlijk omdat het prachtig weer was (17 graden, volop zon!) en dus veel mensen op de been waren.

Toen waren we wel klaar met het lopen, maar we moesten nog zo'n 45 minuten teruglopen naar het hotel.

Zojuist weer heerlijk gegeten. Een burger bij Tommi's Burger Joint. Wederom een aanrader! Het eten en drinken is en blijft duur hier, dus soms moet je creatief zijn. Wij hoeven echt niet iedere avond uitgebreid uit eten. Je bent zo 100 euro kwijt voor een simpel hoofdgerecht en wat drinken. We ontbijten met rijstwafels en nutella en een  kopje thee en met lunch nemen we ergens een lekker broodje. Dat redden we nog wel tweeënhalve dag zo!

Morgen en overmorgen op pad met de Oslo Pass. Gratis OV en toegang tot een aantal musea en kortingen op verschillende dingen. We zijn nu aan het uitzoeken wat we allemaal willen doen.