Noorwegen dag 12: 48h Oslo Pass, dag 1

12 augustus 2016 - Oslo, Noorwegen

Vanochtend de Oslo Pass afgehaald bij het station. Op naar de ferry die ons naar het museumeiland Bygdøy bracht!

De ferry stopt twee keer. De eerste stop heeft ook diverse musea, maar wij wilden eerst naar het Fram museum, waar het gelijknamige, bekende Noorse expeditieschip tentoongesteld wordt, dus we stapten bij de tweede stop uit.

Heel gaaf om te zien welke rol de Noren met onder andere dit schip hebben gespeeld bij het in kaart brengen van de polen. Een ding is zeker: het was afzien! In de kou, met leren laarsjes en wolfsvachtjassen en de sledehonden die ook een belangrijke rol speelden. Ja, we hebben veel geleerd vandaag!

We pakten de bus naar het andere deel van het eiland om naar het Vikingschipmuseum te gaan. Dit stond al een tijdje bovenaan ons lijstje, we hadden hoge verwachtingen. Uiteindelijk zijn we in totaal 15 minuten binnen geweest. Het was zó druk! Er waren echt teveel mensen in het kleine museum, waardoor je echt niet rustig rond kon lopen. Ik heb er een foto gemaakt, Johan deed wat pogingen, maar werd steeds weggeduwd door andere toeristen. Nee, dit was op dit moment even niet het museum voor ons. Best indrukwekkend wat we hebben gezien en waarschijnlijk veel leuker om te bezoeken op een ander tijdstip dan midden in de vakantie.

Weer de bus in terug naar het station. Het regende alweer de hele dag, maar we hadden toch gepland om naar de beroemde skischans van Oslo te gaan, in de hoop dat we een mooi uitzicht over de stad zouden krijgen. Het was een rit van 30 minuten met de metro en vervolgens nog 10 minuten lopen, stond er in de beschrijving. 10 minuten in de stromende regen bergopwaarts dus... Dat was minder, maar we wisten waar we het voor deden... Toch? We kwamen binnen in het Skimuseum. Nu zijn wij natuurlijk geen skiërs, maar alles war daar tentoongesteld stond, was erg interessant. Ook leuk opgezet en nog een interactief gedeelte ook. Met een lift kon je naar het hoogste punt van de schans, dus dat hebben we gedaan. In een glazen lift vlogen we naar boven en toen we uitstapten - je gelooft het niet! - zaten we weer met ons hoofd in de wolken. Dat was het enige wat we zagen. Heel jammer, maar meer konden we er echt niet van maken deze dag. Al met al toch een heel leuk museum om te bezoeken. Lekker rustig ook aan het einde van de middag!

Het teruglopen naar de metro ging snel: heuveltje af in de de nog steeds stromende regen.

Met de Oslo Pass heb je ook korting bij een aantal restaurants, dus we hebben gekozen voor The Scotsman. Gezellig, lekker gegeten, prima afsluiting van de dag.

Morgen staan op de planning: het Munch museum, Akerhus en misschien het Nordfolk Museum (dat hebben we vandaag niet gedaan vanwege de regen, is voor een groot deel openluchtmuseum).

1. Corina De Bruin:
    12 augustus 2016
    Jullie zitten toch altijd met jullie hoofd in de wolken?;-)