Noorwegen dag 13: 48h Oslo Pass, dag 2

13 augustus 2016 - Oslo, Noorwegen

Yes, vandaag lekker een zonnetje! We namen de metro richting het Munch Museum. Er was een expositie van Munch en de door Munch geïnspireerde kunstenaar Jasper Johns. Het was knap tentoongesteld. Johns was van het herhalen, hij schilderde een stuk, voorwerp of beeld vaak meerdere malen en soms op precies dezelfde manier. Maar dan bijvoorbeeld twee jaar later. Zo kwamen de penselen in het koffieblik wel 10 keer voor. Zelf vond ik het meest indrukwekkend Johns impressie van 'Between the clock and the bed' (Munch, 1940-1943). Deze heet ook 'Between the Clock and the Bed', maar dan geschilderd in 1981 door Johns. Hier te vinden:

Na deze artistieke ontlading kwamen we tot rust in de Botanische Tuinen. Veel bijzondere bloemen, planten en bomen gezien. Johan ging aan de slag met zijn spiegelreflexcamera en heeft mooie foto's kunnen maken. Aangrenzend was het Natuurhistorisch Museum. Stond niet echt op het lijstje voor vandaag, maar ach, als we er toch zijn... En met de Oslo Pass was het helemaal gratis. Een grote collectie opgezette dieren, veel info en de verschillende tijdperken en klimaten waren mooi in beeld gebracht.

Later in de middag hebben we nog een bezoek gebracht aan Doga, het Noorse Design- en Architectuurmuseum. Daar was de tentoonstelling 'Herfra', waar de 19 beste projecten van jonge, talentvolle architecten en designers tentoongesteld worden. Op deze Noorse site kun je de bijzondere, maar ook vreemde ontwerpen zien door op de links bij de namen onder aan de pagina te klikken: http://doga.no/arrangementer/herfra-design-og-arkitektursommer-på-doga

We hebben nog even van het zonnetje genoten en mensen gekeken bij het Opera House en terwijl we dat deden kwam het besef dat dit echt de laatste dag was en dat we morgen naar huis gaan...

We kunnen terugkijken op een afwisselende, spectaculaire en buitengewoon bijzondere vakantie.

Een aantal tips voor iedereen die interesse heeft in zo'n zelfde reis:

Tips, vooral om te besparen:

- In ieder hotel waar wij verbleven, was een föhn, hair&body wash en een waterkoker.

- Neem je eigen theezakjes en oploskoffie mee en niet teveel douchespullen.

- Bij heel veel hotels zit het ontbijt inbegrepen bij de prijs. Via booking.com zie je heel snel of dit wel zo is.
- Eet een uitgebreid ontbijt, dan hoef je niet uitgebreid te lunchen voor veel geld.
- Supermarkten Rema1000 en Kiwi zijn redelijk goedkoop. Koop hier een brood of elke dag een vers broodje dat je zelf smeert.
- Neem een pot chocoladepasta mee!
- Bewaar lepeltjes van toetjes. Die kun je hergebruiken, net als sommige andere verpakkingen. Creatief zijn met noodles hebben wij ook geleerd deze vakantie!
- Als je een auto huurt, kijk goed naar wat je aanvinkt. Als je voor 100 km per dag gaat, en daaroverheen gaat, betaal je nog eens een toeslag per extra km. Wij reden in drie dagen zo'n 600 km, dus dan is het slimmer om voor de andere optie (onbeperkt) te gaan.
- In Bergen hadden we een appartement. Hier konden we twee dagen zelf koken. Scheelt weer 100 euro per dineravond voor twee. Noodles en pasta zijn een makkelijk alternatief. Bovendien was er een wasmachine die we tegen een kleine vergoeding konden gebruiken. Je hoeft voor twee weken echt geen 14 setjes kleding mee te nemen.
- Alcohol: gewoon niet doen. Een biertje bij je avondeten kan best, maar gemiddeld 10 euro per drankje is echt niet leuk. Een fles wijn kost gemiddeld 55 euro.
Alle alcoholproducten die in een supermarkt worden verkocht, hebben max. 4,5%. Ga naar de Vinemonopolet als je echt graag je biertje wil. Dit is de staatswinkel die ook geïmporteerde alcoholische dranken verkoopt tegen een zachtere prijs dan in de supermarkt. Let op: deze staatswinkels hebben aangepaste openingstijden en sluiten vroeg. Neem overigens ook een tas mee. Je alcoholproducten mogen in het openbaar, dus op straat, niet zichtbaar zijn. Dit is strafbaar.
- In Oslo: gebruik gedurende 24, 48 of 72 uur de Oslo Pass! Bereid goed voor wat je wil gaan doen om het maximale eruit te halen. OV is gratis binnen Ring 1 en 2 en ook de Ferry naar het museumeiland is inclusief. Om drukte te voorkomen, raden wij aan niet het weekend te kiezen.
- Accomodatie in Oslo: wij verbleven in Citybox Oslo. Dit is een self-service hotel waar je zelf incheckt, je kamer is simpel, maar comfortabel. Geen schoonmakers die om 8.30 op je deur kloppen en alles wat je mist kun je zelf regelen bij het bemande kantoortje bij de ingang (föhn, waterkoker, schone handdoeken, etc.). Ligt zeer centraal, vlakbij het Centraal Station en veel op loopafstand.
- Loop veel. Zo kom je nog eens ergens en zie je nog eens wat. En het kost niks!
- Veel toeristische attracties, zoals de Flåmsbana en de fjordencruise in Bergen hebben wij van tevoren geboekt. Zeker in augustus, wanneer de Noren ook vakantie hebben, kun je er bijna niet vanuit gaan dat er plek is. Je kunt het erop wagen gewoon op de dag zelf of een dag ervoor tickets te kopen, maar het is niet goedkoper dan het online te doen.
- In heel veel hotels en publieke plaatsen is WiFi. Behalve in Gudvangen. Daar wekte het niet, maar dat is soms ook wel eens lekker.
- Download van tevoren de kaarten van Noorwegen via GoogleMaps. Zo kun je ze ook offline gebruiken. Handig als je onderweg echt de weg kwijt raakt.
- Neem een regenjas en waterdichte schoenen mee! Het weer is grillig in Noorwegen...

1. Oma Jonny:
    14 augustus 2016
    Heerlijk genoten van al jullie vakantie belevenissen , nog eeeeventjes genieten Jo& Clau. .Goede reis terug X