Noorwegen dag 1: Vliegtuigspotters

1 augustus 2016 - Oslo Airport, Noorwegen

Terwijl het chaos op de weg was en er volgens de media rekening gehouden moest worden met 'enorme vertragingen richting Schiphol', zaten wij relaxt in de Intercity naar Schiphol Airport en kwamen we (te) ruim voor tijd aan bij incheckbalie 20. Oké, het was wel enorm druk en chaotisch op het vliegveld, maar met onze vlucht was er weinig aan de hand. Iedereen zat op tijd in het vliegtuig, we vertrokken om 15.40.... Ware het niet dat we vertrokken vanaf de Polderbaan. Dat stuk leek een eeuwigheid te duren, langer dan de hele vlucht naar Oslo! We hebben vrolijk gezwaaid naar de vliegtuigspotters langs de hekken. Er stonden er nogal wat.

Onderweg veranderde het landschap flink. Eerst zagen we de platte, rechthoekige landbouwgronden van Noord-Nederland en na een lang stuk Noordzee, bereikte het Norwegiantoestel de kust en het vasteland van het prachtige Noorwegen. Uitgestrekte bossen, grote rivieren en meren, bergen en vooral veel groen. Zie het verschil in de eerste twee foto's van Nederland en Noorwegen.

Eenmaal geland, sjorden we onze tassen van de bagageband en konden we meteen de shuttlebus  in naar het Airporthotel. Johan dacht dat het wel aan te lopen was, GoogleMaps gaf aan dat het hotel maar een kilometer van de luchthaven lag. Dat heb ik nog even gecheckt, maar de looproute gaf aan dat het dik een uur lopen is. Nu had Johan wel een beetje gelijk. Vanuit onze kamer zien, horen en voelen we de vliegtuigen vertrekken en aankomen. Helaas konden we niet dwars over de landingsbaan lopen.

We zijn nu dus gedwongen vliegtuigspotter geworden. Je maakt het immers niet zo vaak mee dat een vliegtuig zo dicht langs je vliegt. We hebben nog een rondje gelopen en hebben wat vliegtuigen zien opstijgen van heel dichtbij. Best gaaf.

Zojuist een biertje genuttigd aan de bar van ons toch wel luxe doorreishotel. Voor omgerekend 9 euro per biertje kun je in Nederland een kratje kopen, maar daar denken we maar even niet aan... Geniet ervan, zei iedereen. Bij dezen, proost!

En nu gaan we slapen, want morgen moeten we om 6 uur ontbijten (jaha, dat kan gewoon in dit hotel!) en dan gaan we terug naar de luchthaven om vanaf daar een lange treinreis naar Trondheim te maken.

1. Oma Jonny:
    2 augustus 2016
    Lieve Jo&Clau, mooi begin van jullie reis.
    Hopelijk een goede nachtrust gehad bij het vliegveld ..Maar vroeg op moesten jullie toch hè ..